Szanowni Państwo,
Coraz częściej trafiają do nas informacje, o próbach wyłudzenia danych od klientów, którym oszuści wyczyścili konta bankowe wykorzystując do tego zaufanie klientów do banków.
Oszuści kontaktują się z klientami telefonicznie podszywając się pod dowolny numer (w tym numer infolinii lub nazwę banku). Osoby dzwoniące podają się za pracownika banku, często mówią ze wschodnim akcentem. Najczęściej powołując się na względy bezpieczeństwa nakłaniają klientów do podania danych osobowych, danych do logowania do bankowości elektronicznej albo danych z kart płatniczych, namawiają do pobrania i instalacji w telefonie aplikacji umożliwiających kontrolowanie urządzenia czy uzyskiwanie dostępu do przechowywanych w nim danych.
Wg ostrzeżeń o najnowszych formach oszustw, na telefon ofiary dzwoni nagrany wcześniej „wirtualny asystent bezpieczeństwa bankowego”. Automat informuje, że na koncie została zarejestrowana podejrzana próba logowania lub transakcja na kwotę kilkuset złotych na rzecz XYZ. Jeżeli klient potwierdzi logowanie/przelew wskazanym przyciskiem, za chwilę otrzymuje kolejny telefon, już z „żywym oszustem”, który w manipuluje klientem i wyciąga od niego wrażliwe dane.
Przypominamy, że Bank:
- nigdy nie prosi klienta o podanie loginu i hasła do bankowości elektronicznej, ani pełnych danych karty płatniczej (numer karty, data ważności i trzycyfrowy kod CVV)
- nigdy nie prosi by klient instalował dodatkowe aplikacje na komputerze lub smartfonie, które mają ułatwić płatności
- nigdy nie prosi klienta o potwierdzenie nieznanych transakcji, np. poprzez podanie kodów SMS.
Jeśli mają Państwo wątpliwości czy rozmawiają z pracownikiem Banku należy się rozłączyć, sprawdzić numer na stronie internetowej Banku i oddzwonić.
Należy poinformować Bank o każdej próbie wyłudzenia danych.